Welke ondersteuning krijg ik van De Noorderkempen?

Administratieve ondersteuning

De Noorderkempen neemt heel wat administratieve taken uit handen:

  • Zo zullen wij op zoek gaan naar een bewoner voor de woning. Wanneer deze bewoner de opzeg geeft, gaan we meteen op zoek naar een nieuwe huurder.
  • Wij zorgen verder voor de huurovereenkomst tussen jou en De Noorderkempen, alsook tussen de uiteindelijke bewoner en ons.
  • Wij maken een plaatsbeschrijving op bij het begin van de verhuring.
  • Wij registreren de huurovereenkomst en de plaatsbeschrijving bij het registratiekantoor. De kosten voor deze registratie nemen wij op ons. 
  • Indien nodig kunnen wij ook minder aangename procedures opstarten en opvolgen, zoals wanbetaling of uithuiszetting.

 

Huurdersbegeleiding

Tijdens de periode dat je jouw woning verhuurt aan De Noorderkempen, zullen wij regelmatig langs gaan in je woning.

  • Bij een nieuwe bewoner gaan we sowieso na drie maanden en na een jaar langs. Dat geeft ons de kans om te zien hoe de huurder in de woning is ingetrokken en ook om te polsen naar technische meldingen die sinds de start van de verhuring zouden opduiken.
  • Wanneer we merken dat alles vlot verloopt, gaan we vanaf dan om het jaar langs bij de bewoners. Als we na een jaar niets van de huidige bewoner hebben gehoord, informeren we telefonisch hoe het in de woning gaat.
  • Merken we moeilijkheden of problemen met de bewoner (bijvoorbeeld een onvoldoende onderhoud van de woning), gaan we op regelmatige basis langs om de situatie van nabij op te volgen.

 

Technische opvolging

Wanneer er een technisch probleem is in je woning, zal een medewerker van De Noorderkempen langs gaan om het probleem te bekijken. Als het probleem veroorzaakt werd door de bewoner, herstellen wij het defect zonder jou te informeren. De kosten van deze herstelling recupereren we bij de bewoner. Indien het een probleem is omwille van normale slijtage of het is een kost voor jou als eigenaar, nemen we steeds contact met je op. Dan bekijken we samen of wij de opdracht geven om dit te herstellen en de kosten doorrekenen naar jou, of dat je dit zelf gaat (laten) maken. Je kan ook aan ons de toestemming tegen om herstellingen tot € 150 zonder voorafgaandelijke toestemming te laten uitvoeren, zodat wij sneller kunnen handelen. In dat geval krijg je achteraf een factuur van ons voor de terugbetaling van de gemaakte kosten. Om welke soort herstelling het gaat, hoe vaak per jaar we dit zonder voorafgaandelijke toestemming mogen doen, het totale bedrag...spreken we onderling af.

 

Verzekering

De Noorderkempen verzekert - tijdens de volledige huurtermijn - de huurdersaansprakelijkheid tegenover jou als eigenaar en tegenover derden. We doen dit voor dezelfde waarde als jij de woning verzekerd hebt tegen brand en bijkomende risico's (gevolgschade), ontploffing, storm-, hagel- en waterschade en blikseminslag. Als eigenaar neem je ook een vezekering burgerlijke aansprakelijkheid en een verzekering tegen verhaal van derden.

De Noorderkempen verzekert je woning onder meer voor de risico's van burgerlijke aansprakelijkheid, brand en bijkomende risico's (gevolgschade), ontploffing, storm-, hagel- en waterschade en blikseminslag, inclusief opruimings-, afbraak-, reddings- en behoudkosten. Op jouw verzoek leveren we het bewijs van deze verzekering, alsook van de betaling van de laatste vervallen premie. Op die manier ben je zeker dat je woning goed verzekerd is!

 

Ondersteuning bij renovatie

Heb je een woning die toe is aan renovatie en ben je van plan om die nadien voor minstens 9 jaar te verhuren aan De Noorderkempen, dan levert dit je een extra voordeel op. De Vlaamse Overheid voorziet namelijk extra premies voor eigenaars.

 

Ook Het Pandschap kan je hierbij helpen. Het Pandschap is een organisatie die eigenaars helpt bij de renovatie van woningen die nadien aan woonmaatschappijen worden verhuurd. Dankzij een samenwerking met Het Pandschap ben je zeker van de werken, de prijs en alle voordelen. Op de website van Het Pandschap vind je meer informatie en kan je ook een brochure aanvragen.

Wil je alvast weten waaraan je woning moet voldoen? Dat vind je in het document 'Technische richtlijnen' (pdf - 869kB).